BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Isnin, 20 Disember 2010

Hannan Masuk Prasekolah??? Oh TIDAK !!!!!!

Bismillahirrahmanirrahim~~


PROFIL EMPUNYA KESAH~~
Nama : Abdul Hannan Bin Noor Sabri
Umur : 5 Tahun
Anak ke : Bongsu dr 7 - terover manja...
Sikap : Agak Lasak dan kdg2 baik hati ( buwekkkk ) -kak effa cakap....
Cita2 : Jual nasi lemak - kak lang tukang beli...
Minuman kegemaran : " Mak, buat milo bila adik nak jela...kalau x, nak air masak je " ( jge kesehatan sngt la tuhhhh )
Makanan Kegemaran : Mee air ( ala2 sup gitu ), mamee, megi ( x berkasiat la plak ), kerang disebalik kuey teow, nasi berlemak tu n mkanan2 yg menggemukkan la... - tp badan cm gtu gak...
Hobi : suka tonton smackdown stiap khamis ( MasyaAllah ), wt bising, maen2 batu2 dpn umah wan....
Kelebihan : liat bangun tido - camne la nk sek taun dpan~



Kami semua mendoakan semoga adik a.k.a hannan dpt menjalani kehidupan d sek dgn baik, dpt cari rmai kawan, sukan sme2, pegi kantin sme2, kalu x ckup duit, mintak je kt mak hehe...Maafkan kami ~~along, angah, kak lang, abg ude, kak effa, kakak sarah ( tukang wt citer brdasarkan pengalaman... )

bestnye kalu klas kite pon cm neh,kan33x?

Sedihnya saya...

Assalamualaikum...

Minta maaf semua kerana terlalu lama mendiamkan diri... Pertama2nya, ingin saya nyatakan diamnya saya di sini bkn kerana ketandusan idea ataupun kesibukan kerja di rumah, tetapi krn masalah line internet yg dihadapi...

Tahniah jge saye tujukan kpd saudara2 sye yg telah menyempurnakan sebahagian drpd agama, iaitu membina mahligai di musin cuti sek, moge2 bahagia hingga ke syurga, amin...


Teringat saya sewaktu sibuk2 melakukan aktiviti rewang ( potong2 bwang, cili n sbagainya ) utk mjls perkahwinan saudara...sewaktu membungkus bunga telur di ruang tamu rumah bekenaan, saya terlihat sebuah rancangan realiti tv yg dipaparkan...terkejut apb melihat kanak2 yg baru setengah jagung ternyanyi2 di atas pentas tersebut..sedih melihat apabila kanak2 sebegitu sudah diajar dengan perkara2 yg sangat33x tidak membawa sebarg faedah kpd mereka...

Saya berasa sgt bersyukur krn dididik dalam suasana yg dapat menjaga diri serta adk2 yg lain...semoga mrk semua mndapat hidayah n petunjuk drpd ALLAH...





Thank you ALLAH...
Thank you ALLAH...

For my mother, my father n all~~

Ahad, 7 November 2010



Selamat Menduduki Peperiksaan Akhir Semester kepada guru pelatih Afzan,
juga kepada Naimah yg bakal mengambil SPM x lama lagi...
Wish u good luck!!!!

Selasa, 26 Oktober 2010

SUARA WANITA : Aurat atau Bukan ~ Peringatan buat kaum hawa~~



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM


At-10-tion to all muslim...

Please cover ur aurah because the mentainnance will.....

Kerap kali saya mendengar pgumuman sebegini smse d matrikulasi uia nilai, n9...


kini, orang ramai khususnya perempuan muslim kerap salah faham tentang konsep aurat...bagi mereka cukup sekadar menutup seluruh badan kecuali muka n tapak tangan... Itu belum lagi mereka yg menutup badan ala kadar tanpa menepati syariat Islam yg telah ditetapkan... Namun tanpa kita sedari, kita sebenarnya masih tidak dapat menjaga satu lagi aspek yg agak penting iaitu : SUARA ~~





Perbahasan mengenai kedudukan suara wanita telah banyak dibahaskan. Pelbagai pendapat berhubung permasalahan ini telah dikemukan samada yang disandarkan kepada nash syarak atau secara aqliyah semata. Tidak dinafikan wujudnya percanggahan pendapat dalam perkara ini. Pada kesempatan kali ini, sekali lagi kita akan turut membahaskan perkara ini. Apa yang bakal kami tampilkan di sini merupakan prinsip yang dipegang oleh penulis setelah mengkaji secara dalam dan menyeluruh (al-fikrul al-mustanir) berdasarkan nash-nash yang ada. Sekiranya para pembaca menginginkan penjelasan lanjut, anda dialu-alukan berhubung terus dengan sidang redaksi.



Adakah boleh mendengar nyanyian dari seorang wanita ? Apakah kedudukannya dan bagaimanakah seharusnya sikap dan pendirian kita ? Mungkin persoalan sedemikian rupa sering berlegar di benak pemikiran kita. Ada yang mengatakan bahawa yang boleh didengar adalah nyanyian dari lelaki, sedangkan nyanyian seorang wanita adalah haram untuk didengar. Alasannya, suara wanita itu aurat (hal yang tidak boleh ditampilkan). Jawapannya wallahu ‘alam.



Walaupun nyanyian yang memalukan itu haram dikerjakan bila disertai dengan perbuatan haram atau mungkar namun mendengarkannya tidaklah haram. Keharamannya itu terbatas pada mendengarkannya secara langsung dari penyanyinya ditempat maksiat (contohnya konsert secara langsung), bukan kerana suara penyanyi wanita itu aurat. Keharaman itu terletak pada sikap berdiam diri terhadap nyanyian yang berisi kata-kata mungkar dan si penyanyi wanita tersebut menampilkan kecantikkannya untuk ditonjolkan dengan membuka auratnya, misalnya rambut, leher, dada, betis, paha dan bahagian aurat lainnya. Inilah yang diharamkan oleh syara’, bukan kerana masalah mendengarkan nyanyian wanita itu.



Suara wanita bukan aurat kerana jika disebut demikian, mengapa Rasulullah SAW mengizinkan dua budak wanita menyanyi di rumahnya ? Selain itu, baginda SAW juga tidak keberatan berbicara dengan kaum wanita, sebagaimana yang terjadi ketika menerima bai’at dari kaum ibu sebelum dan sesudah hijrah. Bahkan beliau pernah mendengar nyanyian seorang wanita yang bernazar untuk memukul rebana dan menyanyi di hadapan Rasulullah SAW. Semua keterangan tersebut dan keterangan serupa lainnya menunjukkan bahawa suara wanita bukan aurat.



Selain itu, syara’ telah memberikan hak dan kekuasaan/kebenaran kepada kaum wanita untuk melakukan aktiviti jual-beli, berdagang, menyampaikan ceramah atau mengajar, mengaji Al Quran di rumah sendiri, membaca qasidah atau syair dan sebagainya. Jika suara mereka itu dianggap aurat atau haram diperdengarkan maka tentu syara’ akan mencegah mereka melakukan semua aktiviti tersebut. Inilah hujjah yang kuat. Memang diakui, syara’ melarang wanita menampilkan perhiasannya di hadapan kaum lelaki yang bukan mahramnya, melenggak-lenggok atau manja dalam berbicara sebagaimana yang telah diterangkan oleh Allah dalam firmanNya yang mafhumnya:

“...dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka atau putera-putera saudara perempuan mereka atau wanita-wanita Islam atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita...”[An Nur: 31]



Syara’ tidak melarang wanita berbicara dengan lelaki dengan syarat ia tidak menampilkan kecantikkan atau perhiasannya kepada masyarakat umum di samping ketentuan lain yang telah ditetapkan oleh syara’. Oleh kerana itu, mendengar suara wanita tidaklah haram sebab ianya bukan aurat. Tidak ada larangan wanita untuk berbicara dengan kaum lelaki kecuali dengan suara manja, merayu, mendayu atau keluhan yang dapat menimbulkan keinginan kaum lelaki untuk berbuat jahat, serong dan perbuatan dosa besar yang lainnya terhadap wanita tersebut. Hal ini telah ditegaskan oleh Allah dalam firmanNya yang mafhumnya:

“...maka, janganlah kamu tunduk ketika berbicara (dengan manja, merayu, dan sebagainya).(sebab), nanti akan timbul keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (keinginan nafsu berahinya). Dan ucapkanlah perkataan yang baik (sopan santun).” [Al Ahzab:32]



Apabila wanita sudah melanggar perintah tersebut maka tidak hanya dirinya yang terlibat dalam perbuatan dosa atau haram, tetapi setiap orang yang membiarkan hal tersebut kerana mereka tidak menyeru kepada yang ma’ruf terhadap wanita itu dan tidak pula mencegahnya melakukan yang mungkar.



Rasulullah SAW bersabda mengenai hal ini:

“Siapa saja di antara kalian yang melihat adanya kemungkaran maka hendaklah ia ubah dengan tangannya. Jika ia tidak mampu melakukannya, maka hendaklah dengan lisannya. Kalau inipun tidak mapu dilakukannya, maka hendaklah dengan menolaknya di dalam hatinya. Tetapi itulah iman yang selemah-lemahnya.” [HR Muslim, Abu Daud, Tirmizi, An Nasa’i dan Ibn Majah]

Wallahu'alam

Sumber : http://unity99.tripod.com/suara.html

Jumaat, 1 Oktober 2010

~ SeMoGa CePaT SeMBuH SaHaBaTKu ~

Selawat Syifa’

Terjemahan:

Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.

Bersabarlah wahai sahabatku...Sesungguhnya setiap ujian, musibah yang melanda adalah utk menguji tahap keimanan kita, jua sbg penghapus dosa yg telah lalu..

Tidak didatangkan segala mehnah tersebut kecuali kpd mereka yg mampu...Ku tahu kau mampu menanganinya...teruslah bertahan, teruslah bersabar dan teruslah berharap...




Semoga kembali seperti sedia kala...namun tidak diakui setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya... Ku kan terus berdoa...Moga bertemu lagi :)

Rabu, 22 September 2010

*Jika ada langkah yang menoreh hati..
* Ada tingkah membekas luka..
* Ada lisan yang tidak terjaga..
*Ada janji yang tidak tertunai..
* Ada hati yang berperangsangka serta ucapan berbunga dusta..




~ Mohon dibukakan pintu kemaafan kepada semua pengunjung dan sahabat sekalian~

Harap2 masih lagi tidak terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemenangan Islam, Eidul Fitri...

..Salam ingatan penuh ikhlas, maaf zahir dan batin..



Selasa, 24 Ogos 2010

** Ahlan WaSAHlaN Ya HabiBi **



Alhamdulillah, hari ni masuk hari ke 14 kita berpuasa dalam bulan Ramadhan pada tahun ini. Semuanya berjalan dengan lancar dan dalam keadaan baik.. Sepanjang Ramadhan ni, marilah kita sama2 mengejar segala kebaikan yang dikurniakan Allah kepada hambanya..



Janganlah kita menjadi sebagai seorang yang masuk ke dalam sebuah lombong emas, kemudian kelaur begitu sahaja tanpa mengambil walau sedikit pun bekalan dari tempat tersebut. Alanglah ruginya kita jika menjadi seperti itu !!!





Assalamualaikum..


" Selamat Hari Lahir "
" Happy Belated Birthday "
" Eid Milad, Sanah Helwah "

Kepada adik2 saya yg disayangi...

Abang Cik ~ Mohd Burhanuddin ( 13 Julai 1994)
Abdul Hanan ( 12 Ogos 2005 )
&
Me ~ Nur 'Aqilah ( 21 Ogos 1990 )

Semoga hidup lebih diberkati dan
dimurahkan rezeki oleh Allah selalu...
Moga2 kejayaan sentiasa mengiringi langkahmu...
Amin....

Kite share ek kek nh..
huhu~~

Sabtu, 17 Julai 2010

** dUhAi PokOk keLApA **

Wahai rakan2 skalian..

Jadikanlah diri kita bak pokok kelapa, setiap bahagian bermanfaat buat kita semua..



Batangnya boleh dibuat jambatan, lidinya boleh dibuat penyapu, buahnya memberi kelazatan, airnya penawar dan penghilang kehausan, santannya pelengkap masakan, sabutnya dibuat berus, tempurungnya menemani keriangan kanak-kanak bermain tapak gajah..



Buahnya boleh luruh tanpa mengira muda atau tua, hal ini mengingatkan bahawa kematian terlalu hampir dengan kita, bila2 masa dimana jua..



Alhamdulilah, pada hari ini, selesai juga saya menghabiskan bacaan saya secara skimming n scanning sebuah novel berunsurkan Islamik yang bertajuk " TAUTAN HATI ', karya Saudari Fatimah Syarha Mohd. Noordin..

Hati saya sangat terkesan dengan setiap ayat yang ditulis di dalam novel tersebut.. saya sering merenung diri sendiri, adakah cukup amalan yang saya ada utk dibawa ke alam akhirat kelak.. Bagaimana pula sekiranya Allah terlebih dahulu menjemput saya sblm sempat saya membersihkan hati saya dari sebarang dosa2..



Novel tersebut banyak menceritakan tentang perjuangan beberapa syabab dan fatayat dalam memperjuangkan Islam di muka bumi ini.. Adakah saya mempu menjadi seperti mereka yang tidak pernah mengenal erti jemu dalam mengembangkan syiar Islam dengan menghadiri halaqoh2, majlis2 ilmu dan sebagainya..
Bantulah aku ya Allah, ataupun aku buntu..



Berbalik kpd pokok kelapa td, Pokok kelapa merupakan tazkirah terbaik buat diri kita semua.. Oleh itu, marilah kita sama2 menjadi seperti pokok kelapa atau lebih hebat dari pokok kelapa yang dapat memberikan manfaat kepada orang lain..



SeLaMaT BeRaMaL ~~

Khamis, 1 Julai 2010

~ WaLiMaH MakSuu~

Alhamdulillah, 6 Jun 2010 yg lalu, telah sempurna sebahagian daripada agamanya bagi dua orang hamba Allah yang selamat diijab qabulkan dalam satu walimah yang disambut secara sederhana di sebuah masjid di Felda Melati Jengka 11. Pasangan suami isteri tersebut adalah Norliana Talib dan Mohd Ramzi ( klu x slap la ) merangkap ibu saudara saya yang bongsu...walimah tersebut dilangsungkan dalam suasana yang cukup meriah dengan kehadiran sanak saudara yang datang dari jauh..semoga keberkatan mengiringi tetamu yang hadir..InsyaAllah..


~~akad nikah pada sebelah paginya~~








~~walimah di Felda Jengka 11~~






~~walimah di Johol. n9~~







Semoga berbahagia hingga ke syurga..Amin-)

Jumaat, 4 Jun 2010


Assalamualaikum pengunjung sekalian...
sudah lama x mengupdate laman sesawang ini memandang sbuk dgn musim imthan dan taraf ksihatan yg x mengizinkan...
walau bagaimanapun, Selamat Bercuti saya ucpkan kpd seluruh warga IPGKTAA yg bermula pd 4 Jun sehingga 27 Jun 2010...




Gunalah kesempatan yg ada utk melakukan kerja2 yg
berfaedah di musim cuti kite....

Semoga bertemu lagi pada semester depan...
Wassalam...

Sabtu, 15 Mei 2010

GURU OH GURU


Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki

Berguru kepala ajar

Ibarat bunga kembang tak jadi..

Dialah pemberi paling setia

Tiap akar ilmu miliknya

Pelita dan lampu segala

Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat

Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat

Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
.


Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara

Jika hari ini seorang ulama yang mulia

Jika hari ini seorang peguam menang bicara

Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya

Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota

Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu

Dia adalah guru mewakili seribu buku;

Semakin terpencil duduknya di ceruk desa

Semakin bererti tugasnya kepada negara.
.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku

Budi yang diapungkan di dulangi ilmu

Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat

Menjadi kenangan ke akhir hayat.


USMAN AWANG1979



Selamat Hari Guru saya ucapkan kepada :
a) kedua ibubapaku yg disayangi,
Noor Sabri Abd Rahman ( Ma'ahad SAS )
dan
Nor'Aini Talib ( SK Bandar Pusat ) ..
b) ibu2 dan bapa2 saudara saya..
c) guru PASTI Jengka Sebelas..
d) guru SK Jengka Sebelas..
e) guru SK Jengka 15..
f) guru SK Bandar Pusat..
g) guru Ma'ahad As-Sultan Ahmad Shah Ad-Dini, Bandar Jengka..
h) pensyarah2 IPGTAA..
i) guru
2 pelatih IPGTAA..
j) dan kpd semua yg pernah mengajar diri ini sebarang ilmu
yg bermanfaat sma ada secara formal ataupun tidak formal..


guru2 ma'ahad SAS


Terima kasih tidak terhingga atas jasa dan bakti yg dicurahkan..
hanya Allah sahaja yg mampu membalas jasa kalian..
Semoga semua sentiasa berada di bawah lindungan dan rahmat Allah Ta'ala..

tidak lupa juga saya ucapkan selamat hari lahir @ sanah helwah
kpd ibu saudaraku yg lahir
pd 16 mei ( Nor Hayati Talib SMK Seri Jengka )..
selamat hari guru dan selamat hari lahir...

Ahlan Wa Sahlan Ya Imtihan....
Ta'al !!!!

Nampaknya musim imtihan telah tba kembali...
sudah bersediakah kalian semua??

Setelah berusaha dan berdoa, marilah kita sama2 bertawakkal...
dapatkan yg terbaik untuk ujian kita kali ini, moge2 lbh baik dari semester2 yg lepas...
Amin hendakNya..



Kpd PISMP PAI Sem 1 khususnya, selamat menduduki peperiksaan saya ucapkan.. sentiasalah jaga kesihatan agar musim peperiksaan pada semester kali ini dapat berjalan dengan lancar dan dalam keadaan yang tenang tanpa sebarang masalah..



jgn meniru, jgn cube2 bg orang tiru..
ckgu mt ( ckgu roslan, sek. men. ) saya ckp dlu, org yg meniru dia nk jd org yg bodoh, org yg bg kawan dia tru plak nk kwn die jd bodoh.. oleh itu, jauhkan diri kita semua dr perkara2 yg x baik mcm nih...




Jadual Peperiksaan PISMP PAI Sem 1

TARIKH

MASA

TEMPAT

M. PELAJARAN

20.5.2010

2.30-5.00 ptg

DDM

FALSAFAH DAN PENDIDIKAN MALAYSIA

( EDU3101 )

24.5.2010

2.30-5.00 ptg

DDM

PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

( EDU3102 )

25.5.2010

2.30-5.00 ptg

DDM

PENGENALAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM SEK. REN.

( PIM3101 )

26.5.2010

2.30-5.00 ptg

DDM

PEDAGOGI PENDIDIKAN ISLAM

( PIM3102 )

Selamat Menduduki Peperiksaan Kpd Semua




Khamis, 13 Mei 2010

~ Walimatul 'Urus ~




InsyaAllah pada 5 dan 19 Jun 2010 nh, ibu saudara syer yg dikasihi
akn melangsung
kan perkahwinan dgn jejaka pilihannya dr n.9...





Moga2 bahagia ke akhir hayat....
banyak2kanla bersabar dalam menempuh hidup berumah tangga....





Kepada pengunjung yg mengenali beliau, jemput hadir..





Assalamualaikum..


" Selamat Hari Lahir "
" Happy Belated Birthday "
" Eid Milad, Sanah Helwah "

Kepada adik2 saya yg disayangi...

Kak Lang ~ Naimah ( 11 Mei 1993 )
Siti Maisarah ( 11 Mei 2001 )

Semoga hidup lebih diberkati dan
dimurahkan rezeki oleh Allah selalu...
Moga2 kejayaan sentiasa mengiringi langkahmu...
Amin....

Amek kek nh sorang satu, jgan gadoh2...
hehe...

Khamis, 1 April 2010

~~ Pergi Xkan Kembali ~~



Tanggal 30 Mac 2010, seorang insan yang sgt saya sayangi,
Tok Ki telah kembali ke Rahmatullah...
Beliau meninggal dalam perjalanan ke hospital bandar jengka
sekitar jam 2 ptg akibat serangan jantung mengejut...
sungguh x sangka, baru 4 hari saja saya meninggalkan rumahnya,
kini ku xkan dapat berjumpa dengannya lagi sehinggalah berlaku
satu hari yang sangat menggemparkan, iaitu hari kiamat...
Walau bagaimanapun, kami di sini sentiasa mendoakan supaya
arwah tok ki dicucuri rahmat dan sentiasa berada
di kalangan orang yang beriman dan beramal soleh...
syukran jazilan kpd shabat2 yg sntiasa memberikan
semangat untuk meneruskan lagi hidup ini...
al-Fatihah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...