BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 18 Ogos 2009

:: MANUSIA PERTAMA DI SYURGA ::



Nabi Adam merupakan manusia pertama yang menghuni syurga sekaligus manusia pertama yang diciptakan oleh Allah Taala bersama isterinya, Hawa.

Penciptaan Adam telah diriwayatkan sebagai satu daripada ciptaan Allah yang paling kontroversi atau yang selalu disebut-sebut oleh makhluk Allah yang lain. Peristiwa tersebut di sebut di dalam Al-Quran apabila para malaikat mempersoalkan kejadian manusia sebagai khalifah atau pengganti di muka bumi ini.

30. dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu Dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang Yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih Dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa Yang kamu tidak mengetahuinya".

Allah telah memerintahkan malaikat Jibril turun ke bumi untuk mengambil sabahagian tanah sebagai bahan untuk menjadikan Adam. Walaubagaimana pun, bumi enggan membenarkan tanahnya diambil bahkan bersumpah dengan nama Allah yang dia tidak rela untuk menyerahkannya kerana kebimbangannya seperti kebimbangan para malaikat.

Jibril kembali setelah mendengar sumpah tersebut lalu Allah mengutus pula malaikat Mikail dan kemudiannya malaikat Israfil, tetapi kedua-duanya tidak berdaya hendak berbuat apa-apa akibat sumpah yang dibuat oleh bumi. Maka, Allah memerintahkan malaikat Izrail untuk melakukan tugas tersebut dan menggesa tidak akan berundur walaupun bumi bersumpah kerana tugas tersebut dijalankan atas perintah dan nama Allah.

Maka, Izrail turun ke bumi dan mengatakan yang kedatangannya adalah atas arahan Allah dan memberi amaran kepada bumi untuk tidak membantah yang memungkinkan bumi menderhaka kepada Allah. Menurut Ibnu Abbas, tanah bumi dan syurga digunakan untuk untuk dijadikan bahan mencipta Adam. Tanah tersebut adalah :

· Tanah Baitulmuqaddis – kepala sebagai tempat kemulian untuk diletakkan otak dan akal

· Tanah Bukit Tursina ( Mesir ) – telinga sebagai tempat mendengar dan menerima nasihat

· Tanah Iraq – dahi sebagai tempat sujud kepada Allah

· Tanah Aden ( Yaman ) – muka sebagai tempat berhias dan kecantikan

· Tanah telaga Al-Kautsar – mata sebagai tempat menarik perhatian

· Tanah Kaabah ( Makkah ) – tangan kanan sebagai tempat mencari makanan dan berkerjasama

· Tanah Paris ( Perancis ) – tangan kiri sebagai anggota untuk melakukan istinjak

· Tanah Khurasan ( Iran ) – perut sebagai tempat berlapar

· Tanah Babylon ( Iraq ) – kelamin sebagai organ seks dan tempat bernafsu serta godaan syaitan

· Tanah Tursina ( Mesir ) – tulang sebagai peneguh manusia

· Tanah India – kaki sebagai anggota berdiri dan berjalan

· Tanah Firdaus ( Syurga ) – hati sebagai tempat keyakinan, keimanan dan kemahuan

· Tanah Taif ( Arab Saudi ) – lidah sebagai tempat untuk mengucapkan syahadah, syukur dan doa.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...